Que sera, sera. Cum pandemia a influențat sistemul de educație și cum poate arăta în viitor învățământul

  • 09/12/2020
  • 0
  • 33 Vizualizări
Pandemia ne-a făcut să reflectăm asupra diverselor sfere din viața noastră, care ne afectează zi de zi. Știm că pandemia va trece, însă ce va rămâne după? Doris Day spunea că Que sera, sera, dar totuși, cum se va schimba viața noastră după ce vom începe să revenim la normalul mult așteptat și cât de diferit va fi acel nou normal? Într-un nou proiect video explicativ, echipa #diez va încerca să răspundă la diverse întrebări legate de viitor cu ajutorul specialiștilor vizionari din diverse domenii, cu care vom analiza domeniile din jurul nostru și cum acestea se vor schimba în viitor sub influența pandemiei. În primul episod vorbim despre educație.

Când clasa apărea ca instituție, elevii erau pregătiți de un viitor cert în care trebuiau să se regăsească, cel mai probabil, într-o fabrică sau breaslă meșteșugărească. După revoluția industrială și apariția mai multor fabrici, școlile s-au lărgit pentru ca mai mulți elevi să încapă. În sec al XIX-lea, în America apăreau și primele școli publice, plătite din bugetele comunitare, ceea ce a făcut educația și mai populară. Profesorul a fost nevoit, prin urmare, să se urce cu o treaptă mai sus pentru ca să poată vedea întreaga clasă de elevi.

Clasele, așa cum le știm azi, nu s-au schimbat prea mult, s-au schimbat doar instrumentele. Instrumentele au schimbat de fapt accentul educației, de la profesor spre elev – mai multă interacțiune, mai multă conversație, mai multe posibilități de studiu de sine stătător. Totuși, de cele mai multe ori, mii de elevi urmează aceleași programe de studiu, dau aceleași teste, sunt notați după aceleași criterii, sunt cu toții într-o mare clasă.

Clasele, așa cum le știm azi, au proiectat de fapt și sistemele de învățământ, au fost în timp standardizate și masificate. În vreme de epidemii, clasele și-au deschis ferestrele, s-au mutat în grădini și în alte spații deschise. În timpuri contemporane epidemice, clasele se mută în bucătărie, la balcon, în dormitor, dar de fapt – pe ecranele calculatoarelor și smartphonurilor. Pandemia de COVID-19 nu pune doar problema spațiului fizic, care este cea asupra căreia ne concentrăm cel mai mult. Șocul pe care educația îl trăiește încă din martie 2020 scoate la iveală necesități noi care trebuie popularizate, iar una dintre acestea este educația personalizată pentru fiecare elev. Que sera? Nu știm, dar am încercat să presupunem în acest episod.