Riscurile în mediul online

  • 23/10/2020
  • 0
  • 73 Vizualizări

Copiii sunt foarte vulnerabili. Ei au capacitate redusă de discernământ între bine și rău, grad scăzut la frustrare și orice moment sau situație neplăcută pe care o trăiesc în mediul online are un efect negativ asupra stării lor emoționale și confortului psihologic.

Astfel, vorbind despre școală și Internet, suntem nevoiți să afirmăm că instituția de învățământ trebuie să ghideze copiii pentru a face față fluxului de informații, provocărilor Internetului și riscurilor la care sunt supuși, fiind utilizatori ai site-urilor sau portalurilor informaționale, rețelelor de socializare și chat-urilor, resurselor cu filme, secvențe video sau jocuri. Iată de ce ajungem să vorbim despre Inteligența Online, pe care orice copil trebuie să o dezvolte, în special cu ajutorul și susținerea părinților, educatorilor și profesorilor.

Riscurile în mediul online încep de la prima întâlnire a copilului cu tableta, computerul sau telefonul mobil

  • Căutând un filmuleț sau o informație, copilul poate accesa ușor un conținut ilegal sau dăunător.
  • Comunicând în chat sau pe rețele de socializare cu alți utilizatori online, copilul poate face cunoștință cu persoane răuvoitoare, hărțuitori sau abuzatori.
  • Nu există un hotar bine determinat între aici se poate și aici nu se poate de făcut click.

De aceea este foarte important ca în școală orice elev să fie informat despre cum click-ul îl poate aduce în situații foarte neplăcute sau chiar periculoase. Sunt binevenite lecțiile tematice despre siguranța online care au scopul principal de a ajuta elevii să identifice anumite riscuri, să gestioneze situații neplăcute și să ceară ajutor de la persoane care i-ar putea ajuta fără a-i judeca sau învinovăți, inclusiv și în persoana profesorilor.

Tema fenomenelor riscante în mediul online nu trebuie să fie una tabu

  • Elevii trebuie învățați că pentru anumite lucruri care se întâmplă în mediul online există termeni speciali și precum în viața reală violența, furtul sau alte crime sunt comise de răufăcători, care într-un final sunt pedepsite legal, în mediul virtual se întâmplă la fel situații în care cineva le-ar putea provoca durere și suferință.
  • Procesul de educare a unei generații deștepte și sigure online trebuie început încă din clasele primare.
  • Fluxul de informații din Internet trebuie să vină paralel cu metodele sigure de explorare a lui.

Astfel, precum copilul a învățat de mic că nu se joacă cu chibriturile, tot așa elevul învață că nu comunică online cu necunoscuți și nu oferă informații despre el sau familie.

În orice școală, profesorii pot Informa

  • Elevii percep în persoana pedagogului pe cineva care cunoaște.
  • Informația oferită corect din punct de vedere metodologic, cu conținut și metode ajustate grupului, va fi primită de elevi cu o mai mare încredere decât o simplă prelegere despre „Este interzis să faci asta!”

În orice școală, profesorii pot Asculta

  • Elevii doresc să fie ascultați nu numai atunci când răspund tema pentru acasă sau realizează anumite activități didactice.
  • Copiii doresc să fie ascultați și atunci când se ciocnesc de o problemă, fie ea în viața reală, fie în cea virtuală.

În orice școală, profesorii pot Încuraja

  • Copiii doresc să fie siguri că atunci când li se va întâmpla ceva, ei nu vor fi judecați sau criticați.
  • Copiii au nevoie de încurajarea profesorilor, care pot deveni persoane de încredere și sprijin atunci când trec prin situații mai dificile.

În orice școală, profesorii pot Ajuta

  • Copiii au nevoie nu doar de încurajare, dar și de acțiuni concrete prin care primesc ajutor, iar interesele le sunt protejate.
  • Profesorii pot ajuta copiii care sunt victime ale acțiunilor ilegale în mediul online prin raportarea acestora la persoanele competente, care nu vor pune în pericol imaginea copilului și vor încerca să-i oprească pe cei care hărțuiesc sau acostează un copil în mediul online.

În orice școală, profesorii pot Repeta

„Repetitio est mater studiorum” (Repetarea este mama cunoștințelor) cuvinte deseori repetate de profesori la lecție.

  • Despre pericole și ajutor în aceste pericole elevilor trebuie să li se repete mai des.
  • A fi în siguranță online nu este o teorie învățată și aplicată într-o anumită situație.

Siguranța online este ceea de ce au nevoie copiii zilnic, fără pic de îndoială!