Orice viitor profesor are nevoie de abilități IT. Cum le obținem, în era digitalizării, la Universitatea Pedagogică se Stat „Ion Creangă”

  • 30/07/2020
  • 0
  • 22 Vizualizări

Gestionarea documentelor, prezentări interactive, combinarea învățării clasice cu cea tehnolofinază, lecții online – ar doar unele dintre cele mai actuale necesități tehnologice pentru un dascăl modern. Racordarea competențelor acestuia cu nevoile și abilitățile elevilor din zilele noastre este absolut imperioasă. Iată ce capacități din domeniul tehnologiilor informaționale va deprinde un viitor profesor la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”.

Pandemia – motiv în plus pentru digitalizare

Valoarea fundamentală a competențelor digitale a cadrelor didactice s-a făcut tot mai simțită în momentul când comunicarea cu elevul în sala de clasă nu a mai fost posibilă din cauza restricțiilor dictate de situația pandemică, instaurată global în anul 2020. Includerea competenței digitale în documentele de politici educaționale, începând cu anul 2006 la recomandarea Consiliului Europei, a făcut posibilă formarea graduală a acestei competențe simultan cu dezvoltarea fulminantă a tehnologiilor informaționale și de comunicații. În acest sens, cadrele didactice s-au putut adapta cu ușurință la schimbarea rolului din „profesor în fața clasei de elevi” în „profesor în fața ecranului” unde își vede și aude în direct elevii.

Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” a răspuns imediat provocării lansate de obiectivele strategice ale Comisiei Europene pentru educație și formare, ca o exigență a societății contemporane. Astfel, am inclus pentru toți studenții programelor de studii cursul obligatoriu de „Tehnologii informaționale” chiar din anul întâi de învățământ.  Îndreptățiți de obligativitatea respectării Planului-Cadru pentru învățământul superior, cursul de Tehnologii informaționale a constituit impulsul pentru dezvoltarea competenței digitale a studenților. Aceasta este una transversală și „străbate” toate disciplinele universitare, indiferent de specialitate sau ciclu de studii (licență/master) la nivelul sarcinilor proiectate pentru a fi realizate în format digital.

Larisa Sadovei, decana Facultății Științe ale Educației și Informatică a UPSC

Manualul electronic și tabla interactivă

Gestionarea documentelor (crearea, salvarea, deschiderea, închiderea, copierea etc.) sau formatarea documentului la nivel de caracter, alineat sau pagină, reprezintă prerecuzita școlară de care trebuie să dispună orice candidat la începutul studiilor universitare. Viitorii profesori, studenți la Universitatea Pedagogică, trebuie să depășească acel format clasic de achiziționare a cunoștințelor în domeniul tehnologiilor informaționale. Realizarea învățării pe bază de sarcini concrete nu mai este la modă – interactivitate este cuvântul cheie, iar soluțiile tehnologiei sunt cele care vor lua locul „caietului de dictando clasic”. Familiarizarea studenților-pedagogi cu strategiile de predare pe bază de manual electronic sau tablă interactivă este absolut imperioasă.

Competențele absolut necesare cadrului didactic în era digitală sunt ajustate contextului de dezvoltare informațională și se referă la:

  • participarea în calitate de membru al comunității profesionale virtuale;
  • crearea de grupuri pentru comunicarea la distanță;
  • crearea resurselor digitale proprii și distribuirea datelor și ale noutăților prin instrumente TIC simple și avansate;
  • Integrarea dinamică a textelor sau obiectelor multimedia proprii în resursele utilizate după necesitate;
  • elaborarea scenariilor didactice ajustate contextului digital etc.
  • „Considerăm implicarea în viața digitală esențială pentru cadrele didactice, respectarea normelor etice și legale în spațiul digital fiind unul din modelele de bază care trebuie să mențină cadrul didactic, deoarece EL, viitorul dascăl, școlar, preșcolar sau universitar, în cadrul UPS „Ion Creangă” este format pentru:
    1. a explica elevilor și colegilor riscurile asociate distribuirii informațiilor cu caracter personal în Internet;
    2. a explica elevilor și colegilor fenomenul de agresiune cibernetică şi riscurile acestuia

    Un profesor în era digitalizării învață din toate resursele puse la dispoziție gratuit pentru a-și dezvolta capacitatea de relaționare online cu elevii, iar  cadrul de formare profesională la UPSC contribuie substantial pe durata studiilor la ajustarea strategiilor de predare la noile cerințe, constituind un reper sigur de abordare competentă a acțiunilor proiectate”, menționează în final Larisa Sadovei, decana Facultății Științe ale Educației și Informatică a UPSC.

  • Detalii despre admiterea online la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” afli AICI.

    Alegeți o facultate în domeniul informaticii și tehnologiilor Informaționale la Universitatea Pedagogică de Stat “Ion Creangă”

    Acest articol este realizat în cadrul proiectului „Consolidarea capacităților instituționale de comunicare ale universităților din Moldova”, ce se desfășoară cu sprijinul Proiectului TEKWILL, implementat de Asociația Națională a Companiilor din Domeniul TIC, cu susținerea financiară a Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională și a Suediei. Conținutul acestui material reprezintă opinia exclusivă a autorului și nu reflectă neapărat poziția finanțatorilor.